اساساً الگوهای برنامه ریزی درسی را میتوان در یکی از سه گروه زیر قرار داد:
الف) الگوهای فنی
الگوهایی هستند که مبتنی بر مفروضاتی نظیر خطی بودن فرایند برنامه ریزی درسی تجویزی بودن عینی بودن و اختصاص فعالیت تدوین و پیش بینی برنامه درسی به متخصصان برنامه درسی است.
ب )الگوهای غیرفنی
آن دسته از الگوهای برنامه ریزی درسی هستند که با تدارک پیشاپیش برنامه درسی مخالف بوده و هر گونه تصمیم گیری در این زمینه را به عهده معلم واگذار می کنند.
ج) الگوی میانه یا حد وسط
الگوهایی هستند که در حد فاصل بین الگوهای فنی و غیرفنی قرار میگیرند و در پاره ای از جهات مختصات هر دو گروه از الگوهای فوق الذکر را دارند.